Dieta Niski IG

Dostępne warianty: 5 posiłków
Dostępne kaloryczności: 1000, 1200, 1500, 1800, 2000, 2500

 

Dieta powstała z myślą o osobach z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej organizmu. Kompozycje posiłków oparte są o wykorzystanie produktów z niskim indeksem glikemicznym w połączeniu z pełnowartościowym białkiem oraz zdrowymi tłuszczami. Odpowiednie połączenia składników sprawiają, że uzyskujemy potrawy o niskim ładunku glikemicznym, który jest dokładniejszym wskaźnikiem rzeczywistej ilości węglowodanów przyswajalnych w porcji. Nasze pyszne, pełnowartościowe posiłki sprawią, że dieta będzie dla ciebie przyjemnością, a nie koniecznością!

Niski IG

Wysokie ilości glukozy we krwi powodują liczne problemy, zwłaszcza w przypadku osób, które mają problemy zdrowotne takie jak cukrzyca czy insulinooporność. W takiej sytuacji dieta z niskim IG będzie bez wątpienia jedną z bezpieczniejszych i zdrowszych opcji… chociaż nie tylko wtedy. W końcu cukier nie zalicza się do szczególnie zdrowych elementów diety.

Co z tym cukrem?

Gdy spożywamy produkty z dużą ilością cukru, takie jak słodycze czy nawet bardzo dojrzałe owoce, nasz organizm musi zadziałać bardzo gwałtownie, produkując insulinę, aby poradzić sobie z ilością tego składnika. Jego obecność we krwi jest konieczna, ale nadmierne i nagłe pojawianie się go w krwiobiegu, zwłaszcza regularne, może prowadzić do chorób.

Czym jest indeks glikemiczny

Indeks glikemiczny, nazywany także po prostu skrótem IG jest obliczany z matematycznego wzoru i mówiąc prostymi słowami, sprawdza stężenie glukozy we krwi po 2 godzinach od spożycia posiłku. W ten sposób bada „wyrzut” ilości tego cukru do krwi i pozwala na określenie, które substancje są zdrowsze. Indeks na poziomie poniżej 55 jest uznawany za niski. W przedziale 56-69 mamy do czynienia ze średnim, a powyżej – z wysokim. I to właśnie tego ostatniego powinniśmy szczególnie unikać.

To po prostu zdrowsza dieta

Dzięki spożywaniu potraw o niskim IG nasz organizm nie musi zwalczać nadmiaru glukozy. Jest to sytuacja zdrowa nie tylko dla osób, które cierpią na cukrzycę i podobne choroby, ale również dla wielu osób bez poważnych problemów zdrowotnych. Dzięki wyborowi takiej diety nie musimy obawiać się, że nasz organizm prędko straci możliwość sprawnego radzenia sobie z cukrami. Ponadto dieta ta oznacza wykluczenie słodyczy, takich jak słodkie batony czy żelki, które nie są polecane przez żadnych specjalistów od spraw żywienia.

Produkty z zerowym IG

Nie wszystkie produkty posiadają w swoim składzie elementy mogące doprowadzić do szybkiego pojawienia się glukozy we krwi. Cukrzycy nie muszą obawiać się na przykład olejami roślinnymi, jajami, czy różnymi rodzajami mięs oraz ryb. Te produkty mają zerowy IG, przez co w przypadku takiej diety stają się absolutną podstawą i czymś, co możemy spożywać bez większych obaw.

Te produkty też się sprawdzą

Lista produktów z niskim IG jest naprawdę długa. Można znaleźć na niej na przykład jabłka czy gruszki, ale także odtłuszczone mleko, pory, ogórki czy wiśnie. Nie musimy obawiać się też tłustych produktów. Przykładowo, mleko tłuste ma niższy IG niż mleko odtłuszczone. Różnica jest niewielka, ale skutecznie pokazuje, że często produkty naturalnie tłuste (tak jak ryby czy jaja) w przypadku takiej diety są zwykle bardziej wskazane. Nie dotyczy to jednak na przykład słodkiej czekolady, która poza tłuszczem kakaowym zawiera także bardzo duże ilości cukru. Ponadto takie potrawy jak frytki czy chipsy także należy wkluczyć.

Na nie lepiej uważać

Produkty z tak zwanym średnim IG to już te, na które lepiej uważać. Znajduje się wśród nich na przykład biały gotowany ryż albo świeży ananas. A już na pewno w przypadku cukrzycy (i nie tylko!) należy uważać na produkty bardzo słodkie oraz stworzone z białej mąki, np. bagietki, czy suszone daktyle.

Niskie IG to zdrowsze życie

Spożywanie produktów z niskim IG jest działaniem prewencyjnym przeciwko insulinoporności czy hiperinsulinemii. Dodatkowo prowadzi do obniżenia cholesterolu we krwi, którego zbyt wysoki poziom może prowadzić do zawałów. Dzięki takiej diecie poprawia się nam również krążenie we krwi. Dlatego, choć niezbędna w przypadku osób cierpiących na różne zaburzenia taka dieta może pomóc także osobom w pełni zdrowym.

Wcale nie jest mniej smaczna!

Skupianie się na produktach o niskiej zawartości glukozy nie oznacza, że posiłki nie będą smaczne. Taka dieta wyklucza po prostu mniej zdrowe elementy z naszego menu, sprawiając, że możemy lepiej i zdrowiej funkcjonować. Produktów, które możemy spożywać, wciąż jest naprawdę wiele i nic nie soi na przeszkodzie, aby na ich bazie powstawały barwne i bardzo smaczne posiłki, które samym swoim wyglądem zachęcają do jedzenia. Taka dieta to przyjemność, a nie konieczność.

Nie tylko posiłek

Powolne jedzenie sprzyjające zdrowiu nie jest mitem. Im spokojniej przeżuwamy i połykamy jedzenie, tym lepiej nasz organizm radzi sobie z glukozą. Jeśli więc masz problemy powiązane z poziomem IG (np. insulinooporność), szczególnie skup się na tym, aby jeść, przeżuwając każdy kęs. Ludzka ślina ma zdolności trawienia skrobi oraz innych wielocukrów i węglowodanów, dzięki czemu już w ten sposób możemy znacznie pomóc swojemu organizmowi.